Havpadlernes sommertur til Hitra. Juli 2023

01.08.2023
Blikk stille ved Sula

Stedet

Havpadlerne Færder arrangerte sin fjerde sommertur fra 1. til 8. juli 2023. Denne gangen gikk turen til Hitra på Trøndelagskysten. Rundt øyene Hitra og Frøya ligger en nydelig skjærgård med fantastiske muligheter for havpadlere.

Vi var 21 deltakere på turen og bodde komfortabelt på Knarren Brygge i Knarrlagsund. Det fantes både butikk og restaurant der vi bodde.

Invitasjonen til turen med praktisk informasjon finnes her.

Turene

Vi dro på tur hver dag, med start forskjellige steder rundt på Hitra og Frøya. En av turene strakk seg over to dager med overnatting i telt. Det var selvfølgelig mulig å hoppe over en dag og gjøre noe annet for de som ønsket det. GPS-spor fra turene er lagt inn i kartet under.

Søndag 2. juli – Fra Knarrlagsund rundt Herøya

Været var pent, slik det også ble de andre dagene. Vi gikk ut fra brygga der vi bodde og padlet nord- og østover ut mot havet. Der møtte vi noen bølger, men ikke noe som ga problemer. Turen gikk så på utsida av Herøya til Reksbukta, Hitras største strand. Vi fikk en vakker tur på 20 km forbi rikelig med holmer og skjær og gjennom trange passasjer.

Bølger utenfor Fjellværsøya
Kajakker ved Sletringen fyr, Norges høyeste

Mandag 3. juli – Titran og Sletringen fyr

Mandag kjørte vi til Titran ytterst på Frøya. Landskapet her er spesielt, med lange kanaler mellom svaberg. Det blåste godt fra nord denne dagen. Noen vågde seg en liten tur ut i dønningene på utsida, men de fleste holdt seg inne i kanalene der det var rolig. Padling inne i disse kanalene er en spesiell opplevelse, så nær storhavet, men landskapet minner om høyfjellet.

Vi tok turen over sundet til Norges høyeste fyr, Sletringen. Noen hevder også det er Norges vakreste der det står helt ytterst på Frøya. Overfarten gikk fint, heldigvis dempet dønningene seg før de kom inn i sundet. På vei hjem padlet vi inn i den lange kanalen mot Vågsenden. Her var tidevannsstrømmen så sterk at det ble som å padle opp ei elv med små stryk. Det gikk tungt mot strømmen innover, men fort ut igjen.

Denne turen ble ikke så lang, 12 km, men vi hadde det morsomt med å padle på kryss og tvers inne i kanalene.

Tirsdag 4. og onsdag 5. juli – Frøya via Mausundvær til Sula

Tirsdag var det tid for den lange turen til Sula med innlagt overnatting i telt. Sula er et lite fiskevær helt ytterst i havet. Værmeldinga var super, sol og lite vind. Vi hadde reservert teltplasser fra Sula Grendelag og middagen var bestilt på Terna Brygge. Vi kjørte til Norddyrøya, men veiarbeid ved fergeleiet gjorde at vi måtte stå på pendlerparkeringen og gå ut i bukta nedenfor den. Det gikk fint, og vi fikk en fin padletur over Sulfjorden til første stopp på brygga i Mausundvær. Der spiste vi is før vi dro videre utover. Sjøen var rolig og vi gikk på utsida av øyene med utsikt utover havet mot Vingleia fyr, så padlet vi inn gjennom Bogøyvær til Sula. Landstigningen på Sula bød på noen utfordringer, vi tror de som gikk i land på flytebryggene gjorde det beste valget.

Etter et par hundre meters vandring med alt utstyret på ryggen fant vi teltplassen, ei flat gresslette med servicebygg, toalett og dusj like ved. For oss havpadlere er dette luksus. Vi rakk så vidt å sette opp teltene før det var klart til middag. Restauranten hadde spesielt anbefalt pannestekt sei, seien var nettopp kommet inn fra havet. Det ble et lekkert måltid, fersk lokal fisk servert på brygga i nydelig sommervær. På kvelden gikk vi opp til fyret og nøt utsikten derfra. Nå var det hel vindstille, dessverre så stille at det var fullt av knott der oppe. Det må være helt uvanlig så langt ute i havgapet.

På onsdag var været om mulig enda bedre, sol og vindstille. Vi padlet gjennom de grunne tidevannssonene rundt Sula, tok lunsj på en liten holme, og padlet nordover mellom mengder av holmer og skjær før vi krysset Sulfjorden tilbake mot Frøya. Vannet sto lavere nå enn da vi dro ut, og vi måtte bære kajakkene gjennom fjæra for å komme til parkeringsplassen.

Dette ble en svært vellykket tur. Det er en spesiell opplevelse få oppleve de gamle fiskeværene langt ute i havet. Det er heller ingen selvfølge å få så pent vær og lite vind her ute. Totalt padlet vi ganske akkurat 50 km på de to dagene.

Utsikt fra Sula fyr
På vei hjem fra Sula
Ytre Lyngvær
På vei hjem fra Sula.

Torsdag 6. juli – Dolmsundet

Etter den lange todagersturen valgte noen å ta en pause på torsdagen. Resten kjørte til Hopsjøbrygga i Dolmsundet og padlet øst- og nordover derfra. Her er det også en vakker skjærgård. Vi fant ei skjermet bukt med ei lita sandstrand på Ytre Lyngvær. Der rastet vi i sola, noen badet, og så padlet vi tilbake igjen mellom holmene på Hjertøya.

Denne turen ble en stor ørne-safari, vi så en mengde havørn. Etter hvert mistet vi tellinga, men det var sikkert nærmere 20 ørner til sammen, med 4 til 5 i lufta samtidig. Vi hadde sterke nær-ørnen opplevelser med store havørner som plutselig dukket opp bak svaberg.

Turen ble 17 km i vakkert landskap og nydelig vær. Men det er nok alle havørnene som sitter igjen i minnet.

Fredag 7. juli – Bispøyan

Fredag var siste padledag. Vi oppsøkte området nær Kvenvær, der vi var på sommerturen tre år tidligere. Vi parkerte i Grefsnesvågen og padlet nordover mor Bispøyan. Her kunne vi igjen padle mellom mengder av skjær og holmer og finne oss ei skjermet bukt med ei strand for å ta en rast. Været var ikke så strålende lenger, noen skyer hadde kommet inn, men det ble en nydelig tur på 17 km.

Oppsummering

Vi hadde ei fin uke med flotte turer og en trivelig gjeng. Skjærgården rundt Hitra og Frøya er perfekt for havpadlere, det er mange områder vi ennå ikke har besøkt. Vi var heldige med været, det betyr mye og ingen selvfølge på trøndelagskysten. Vi bodde også komfortabelt, med god plass, butikk og restaurant i nærheten, og gode muligheter for å lage mat selv.

Det som spesielt sitter igjen i minnet fra sommerturen 2023 er nok turen til Sula og havørnene utenfor Dolmøya.