Klubbtur til Kragerø-skjærgården. Mai 2021

14.05.2021,
Lars Hoff
Padling gjennom Eidkilkanalen

Kristi Himmelfartsdag, 13. mai 2021, dro vi på klubbtur til Skjærgården ved Kragerø. Sju padlere dro allerede på onsdag ettermiddag og etablerte leiren, mens omtrent like mange av oss kom torsdag morgen. Vi har lagt ved et kart med rutene vi padlet, der har vi også merket av parkeringsplassen, leirstedet og noen andre interessepunkter.

Vi satte ut kajakkene ved Valle i Bamble, halvannen times kjøretur fra Tønsberg. Her er det ei lita sandstrand det er lett å gå ut fra. Parkeringsplassen ved stranda er privat, men det finnes store parkeringsplasser på jordene bak stranda. Der kan man stå noen dager uten at det koster alt for mye. Vi som kom på torsdag padlet først 5 km ut til leirplassen i Skutevikkilen, ei stor og godt skjermet bukt nordøst på Gumøy. Her er det store gressletter med plass til flere titalls telt, det er trær for hengekøyer og det finnes en utedo der. Ulempen er at bukta er så godt skjermet at det også finnes mygg der, og området er svært populært om sommeren.

Etter at leiren var etablert, la vi ut på en padletur i skjærgården. Turen gikk rundt Skåtøy. Landskapet her er brattere med mer skog enn det vi er vant med fra skjærgården i Vestfold. Vi padlet mellom små og store øyer, gjennom trange sund, og fant mange morsomme passasjer. Den kunstig utgravde Eidkilkanalen kan anbefales. Vi gikk også i land på Saltskjærholmen, der vi vandret langs Kjærlighetsstien til toppen av øya.

Da vi kom tilbake til Skutevikkilen, hadde vi padlet en tur på 25 km. Hit hadde det kommet flere mens vi var ute, totalt var vi nå rundt 20 padlere i telt og hengekøyer. Været hadde vært fint på dagen, men på kvelden kom det inn regn og torden. Fra plassen vår rundt bålet hadde vi panoramautsikt til lyn som lyste opp området, mens lysstrålen fra fyret på Jomfruland sveipet over himmelen. Fjellduk, tarp og tett telt er gode å ha på slike kvelder.

Padling gjennom Svenskholmsundet
Svenskholmsundet
padlere-leirplass-skutevikkilen
Samling rundt bålet på kvelden, før tordenværet

Neste dag, fredag, hadde tordenværet passert og sola skinte igjen. Vi pakket ned leiren og satte ut. Først padlet vi mot sørøst gjennom et vakkert skjærgårdslandskap med flere trange sund og morsomme passasjer. Vi la kursen mot Jomfruland og padlet så nordover langs vestsida av øya. Like nedenfor fyret gikk vi i land for å raste på sandstranda der. Her fant vi en kiosk som solgte is, og vi gikk en liten tur opp til fyret. Hjemturen gikk først nordover langs Jomfruland for å se på DNT-hytta ved Øitangen, før vi la kursen tilbake til Valle igjen. Like før vi kom til Valle padlet vi gjennom Vågøysundet, et trangt sund som deler Vågøya i to. Det var en spesiell opplevelse, stille og rolig med skog på begge sider. Vel tilbake i Valle hadde vi padlet 18 km, som gir til sammen 48 km padling på de to dagene turen varte.

Vi hadde fint vær begge dagene, bortsett fra tordenværet som dro forbi torsdag kveld. Det fine været var nok en grunn til at vi ble så mange. Skjærgården ved Kragerø er vakker, og ganske forskjellig fra svabergene vi er vant med fra Vestfold. De indre delene er godt skjermet og virker lite utsatt for vind og vær, og selv turen ut til Jomfruland gikk stort sett mellom små holmer og skjær. Området ligger innenfor overkommelig kjøreavstand fra der vi holder til, og parkeringsmulighetene er gode. Turen vår var i mai, før båtsesongen har startet. Midt på sommeren kan det nok bli ganske hektisk her med mye båttrafikk, så for padlere er det er nok best å unngå de mest populære ferieukene i juli. Vi la også merke til at det ikke var fartsgrenser på sjøen her.